Indrukwekkende dag: Grotten bezoeken

6 augustus 2016 - Škocjan, Slovenië

Vandaag een lange, maar super toffe dag gehad; Vanmorgen vroeg vertrokken naar Skocjan, hier gingen we een grot bezoeken. Gekozen voor een tour zonder gids, deze was grotendeels buiten en maar 300 meter echt in een grot. Super mooi om te zien, hele mooie natuur en zo'n grot is toch altijd indrukwekkend, ook zat er nog een waterval bij die we vanaf verschillende posities hebben gezien. Aan het eind van de tour was er nog een uitzichtpunt waar je naar het dorpje Skocjan kon kijken, en dat was hoog, heel hoog! Begon spontaan hard te waaien en waren bijna gelijk met de hoogste bergen daar, super tof om te zien.

Daarna door gereden naar Lipica, hier heb je een lippizaner stoeterij, en ik als paarden liefhebber wilde daar natuurlijk wel even een kijkje nemen. Op een heel groot land stonden merries met hun veulentjes, dat zijn en blijven toch schattige wezentjes hoor. De stoeterij zelf vonden we iets te duur om heen te gaan, maar we waren onderweg een casino tegen gekomen en Mitch wilde daar wel even heen, zo gezegd, zo gedaan.
Beide kregen we een coupon van 5 euro voor de automaten, maar aangezien ik niet gok heeft Mitch ze allebei kunnen gebruiken.
Uiteindelijk zelf nog 5 euro ingelegd, vervolgens won Mitch 15 euro, dus al een tientje winst. Nja, ga maar even door, want je weet maar nooit..
En even later gingen we met 45 euro naar buiten, dan is een casino niet zo erg!

Inmiddels was het uurtje of 2, dus nog een hele dag voor ons eigenlijk, dus op naar de 2e grot: De grotten van Postojna. Het was er stervensdruk, eerst eventjes heerlijk geluncht en toen maar de tickets kopen; Voor de tour door de grot en voor Predjama kasteel die er vlakbij was, het 2e gaan we alleen nog doen.
Het was zo druk dat we ruim een uur moesten wachten voor we met een tour mee konden gaan, om 4 uur mochten we eindelijk.
Lange broek en vestje aan, en gaan. De tour begon met een treintje van ongeveer een kwartier. Het was onwijs koud, 9 graden, dus dan verkleum je aardig als je stil zit. Daarna 5 kwartier in de grot gelopen met een gids. Onwijs mooi en indrukwekkend, toch bizar dat zulke dingen kunnen ontstaan. Enige minpuntje vond ik was dat de groep wel heel erg groot was, dus er werd vaak voor je voeten gelopen. Ik heb heel veel foto's geprobeerd te maken, maar dat lijkt toch nogal onmogelijk met een simpele camera in een donkere grot, helaas..
Aan het eind moesten we ook weer met een treintje naar de uitgang,hier had ik het wel gehad, had het inmiddels helemaal steenkoud. Maar al met al was het echt een prachtige grot, zo mooi had ik het echt niet verwacht. 1 dezer dagen gaan we nog naar het kasteel toe.

Voor we terug gingen naar het appartement nog even lekker Ljubljana ingeweekt, heerlijk aan het water wat gedronken. Rond 8 uur vonden we het echter wel tijd om te gaan eten, dus wij op zoek naar een restaurantje. Aangekomen bij een restaurant, bleek het eten niet te vreten te zijn, dit gezegd toen er naar gevraagd werd en toen kregen we een pannenkoek met vulling gratis, zeer goede service!

En dan moet je de weg naar de auto nog vinden, dit blijkt in ons geval wel eens lastig. Denk je bij de parkeerplaats te zijn, doe je parkeerkaart in de automaat, pakt ie het kaartje niet. Na nog 3x proberen kwam er iemand naar ons toe dat deze kaart niet bij deze parkeerplaats hoorde, oeps... Totaal verkeerde parkeerplaats, kan ook alleen ons gebeuren! Uiteindelijk snel de auto gevonden en lekker naar het appartement gereden, op naar morgen.