De oudste stad van Slovenië

9 augustus 2016 - Ptuj, Slovenië

Vanmorgen al vroeg op pad gegaan, op naar Ptuj, ongeveer anderhalf uur rijden. Ptuj is de oudste stad van Slovenie, dus daar waren we natuurlijk wel benieuwd naar.
Begonnen bij het kasteel van Ptuj, bovenop een berg. Onwijs tof kasteel, de mooiste die we hebben gezien. Het kasteel was nog in tact en van binnen was het meer een museum met dingen die men vroeger gebruikte; van meubels, tot muziekinstrumenten, tot wapens.
Hier hebben we heerlijk een tijdje rond gesnuffeld en zijn toen de stad in gegaan. Heel schattig dorpje met al die oude gebouwen en hier hebben we op een terrasje nog even lekker geluncht.

Vlakbij Ptuj was een groot zwemparadijs waar we graag heen wilden, maar daar aangekomen zag het er zo vol uit dat we maar door zijn gereden. We waren inmiddels nog maar 45 km weg van Radenci, waar een heel mooi thermaal bad is waar we eigenlijk al de hele vakantie heen wilden, dus daar maar heen gereden.
Dit bad bleek onderdeel te zijn van een hotel, een super mooi 4 sterren hotel! Wij naar binnen en vragen wat het kost, 3 uurtjes voor €8.50, hoezo goedkoop. Dus zonder een moment te twijfelen naar het thermaal bad.

Echt een gaaf bad om te zien, met ligbedjes binnen en buiten, binnen zwembaden, buiten baden en bubbelbaden. En al het water was natuurlijk aangenaam warm, al vond ik sommige baden wel iets te warm met deze hitte (30 graden).
Na lekker te hebben gezwommen en lekker te hebben gelegen bij het bad zijn we weer terug gereden naar Ljubljana waar we lekker hebben gegeten. Halverwege de avond begon het weer wel om te slaan, hopelijk valt het weer morgen mee, maar de vooruitzichten zijn niet heel goed. 17-18 graden en een hoop regen. Morgen dus maar lekker binnen activiteiten opzoeken en shoppen in Ljubljana.