7 nätter sova

23 december 2013 - Glemmingebro, Zweden

Yes, nog maar 7 nachtjes slapen tot ik heerlijk 3 dagen kan genieten met mijn lieve vriendjes, vriendinnetjes en familie in Nederland!

Vorig weekend ben ik samen met Betty en Sophie naar een kerstmarkt geweest in Ystad, maar er was helaas niet zo heel veel aan. Lag misschien wel een beetje aan het weer, dat was echt 3 keer niks, maar het was heel klein en hing niet echt een sfeer.

Vrijdag middag Martijn opgehaald van het station in Malmö. Zaterdag eerst naar Tomelilla geweest, waar een hele grote winkel is waar ze alles hebben, daarna nog even op het strand wezen kijken en bij Kåseberga. Daar was ook een kerstmarkt, maar dat sloeg helemaal alles, dus daar waren we al weer snel klaar. Het waaide heel hard en ze waren er aan het golfsurfen, dat was dan wel weer gaaf om te zien!

Gister eerst naar Snogeholmssjön geweest, het hele grote meer waar ik al eerder ben geweest en daarna gewinkeld in Emporia, die kerstsfeer overal hou ik toch wel van!
Daarna wilde ik even de brug van Malmö naar Kopenhagen laten zien, dat ging niet helemaal goed, dus zaten we opeens op de weg naar Denemarken en we konden niet meer van de snelweg af. Dus hebben we maar even een ritje naar Denemarken gedaan, daar even bij een haven gestopt en daarna weer teruggereden naar Zweden, zo zie je nog eens wat!
Daarna nog even naar het centrum van Malmö geweest, hing een onwijs leuke sfeer met allemaal kerstverlichting en allemaal kraampjes met eten e.d.

Morgen is het kerstavond, wat hier groots gevierd wordt. De 'avond' begint om 15.00 met een Zweeds kerstprogramma wat al heel oud is en men ieder jaar opnieuw kijkt, we hebben dan ook een 'Julfika'. In de avond komt de kerstman met de cadeautjes en alle kleine kinderen schijnen bang te zijn voor deze kerstman, dus ik ben benieuwd hoe Betty gaat reageren.
1e kerstdag begint om 17.00, we hebben dan een 'julbordet', letterlijk vertaalt kersttafel. Hier hebben we allerlei soorten hapjes e.d., dus een soort buffet.
De hele familie van Sophie is er en er wordt zo ongeveer alleen maar Zweeds gesproken (natuurlijk), dus ik ben weer benieuwd :)
2e kerstdag is hier niet veel bijzonders en moet ik dus ook gewoon weer werken.

En dan is het nog maar een paar dagen tot Nederland! En wauw, wat heb ik er een zin in en alle 3 de dagen zijn ongeveer helemaal vol gepland. Ik kan niet wachten :D